- قرآن کریم
- آذربایجانی، نفیسه؛ شکرانی، رضا و آذربایجانی، مسعود، تبیین و بررسی مؤلفهی تمایلات در تفکر انتقادی از منظر فرهنگ قرآنی و روانشناسی، فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن، دوره 1، شماره 2، ص 67-102، 1399.
- امیرحسینی، خسرو، مهارت های اساسی زندگی تفکر انتقادی، تهران: انتشارات عارف کامل، 1389.
- توکلی، رسول، کاربرد تفکر انتقادی و مؤلفههای آن در ادبیات قرآنی، معرفت، دوره 27، شماره 3، ص 41-51، 1397.
- برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، قم: دار الکتب الإسلامیة، 1371ق.
- توبک، حمید؛ سوری، احمد و رضایی، صادق، تفکر انتقادی در فرایند تعلیم و تربیت از منظر علامه طباطبائی، فصلنامه علمی-پژوهشی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، دوره 11، شماره 2، ص 131-153، 1400.
- جوادی پور، محمد؛ کردستانی، فرشته و نیرومند، گیتی، بررسی ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال 91-92، مطالعات رسانه ای، سال 8، شماره22، ص 127-136، 1392.
- حامدی، عفیفه و حیدرزاده، بررسی تاثیر نگرش دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان، مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 14(4)، ص 369-380، 2024.
- حاجیان حسین آباد، راضیه، تاثیر تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه اراک، 1397.
- شاهی، بتول، بررسی و مقایسه ماهیت تربیتی تفکر انتقادی از دیدگاه اسلام و پساساختارگرایی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه الزهرا (س)، 1390.
- شریعتمداری، علی، روان شناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1382.
- شجاعی، محمدصادق، مفهوم سازی خوداندیشی انتقادی در منابع اسلامی، پژوهشهای روانشناسی اسلامی، سال چهارم، شماره 1، ص 7-28، 1400.
- شجاعی، محمدصادق، روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی: مبانی نظری و مراحل اجرا، مطالعات اسلام و روانشناسی، دوره 4، شماره 27، ص 41-73، 1399.
- صحرائی پاریزی، فاطمه و برهمن، مریم، ارائه مؤلفههای تفکر انتقادی باتوجهبه تربیت آیه ای مستخرج از سوره مبارکه بقره، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 28، شماره 47، ص 63-85، 1399.
- طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ سوم، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1390ق.
- عابدکیش، صدرالله؛ مزیدی، محمد؛ خوشبخت، فریبا و کریمی، محمدحسن، واکاوی جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران از نظر میزان کاربست مؤلفههای تفکر انتقادی پیتر فسیونه، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال 12، شماره 1، ص 23-40، 1399.
- عباسی، حجت الله، تفکر انتقادی، مدیریت رسانه، شماره 47، ص 5-6، 1399.
- فیشر، رابرت، آموزش تفکر به کودکان، ترجمه: مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: نشر رسش، 1386.
- قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درس هایى از قرآن، 1388.
- کوشافر، محسن، بررسی روند تحول تفکر انتقادی (مهارت و گرایش به تفکر انتقادی) و انگیزه یادگیری در دانشجویان گروههای عمده دانشگاه تبریز و نقش برنامه درسی پنهان در آن، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، 1397.
- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، قم: دارالحدیث، 1429 ق.
- گنجی، کامران؛ دیناروند، حسن و ابوطالبی، حمید، اثربخشی آموزش مهارتهای پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 3، ص 137-167، 1391.
- میرمهدی، زینب، تحلیل مؤلفههای معنایی تفکر انتقادی در روایات اصول کافی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، 1401.
- مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار^، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، بی تا.
- محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، قم: دارالحدیث، 1389.
- مصطفوی، حسن، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368.
- مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1367.
- مهدوی، انسیه، تبیین شناخت مربیان پیش دبستانی از مهارت تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه الزهراء (س)، 1395.
- مهری نژاد، سیدابوالقاسم، انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا، تازههای علوم شناختی، سال 9، شماره 3، ص 63-72، 1386.
- مهریان، مهتاب، تحلیل رویکرد تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت بر اساس آموزههای فقه اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور استان اصفهان، 1398.
- محمدی پویا (بیجوند)، فرامرز و صالحی، اکبر، تحلیل محتوای قرآن کریم بر اساس مفهوم تفکر انتقادی، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال 2، شماره 3، ص 25-49، 1393.
- مقتدایی، لیلا؛ امیری، مجید؛ نظری، حسین و موسوی، ستاره، جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علی×، اسلام و علوم اجتماعی، سال 8، شماره 15، ص 133-168، 1395.
- همایون فرد، آنیتا و سجادی، مهدی، تبیین و تحلیل زمینههای سازواری و همگرایی تفکر انتقادی با تربیت دینی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 127، ص 57-77، 1394.
- هاشملو، جعفر، تفکر انتقادی، بازیابی 21 آذر 1402، از http://jafarhashemlou.blogfa.com/post/2446، 1400.
- Al-Ghadouni, A. B. M., Critical thinking: Components, skills, and strategies, Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(2), 1, 2021.
- Atabaki, A. M. S., Keshtiaray, N., & Yarmohammadian, M. H., Scrutiny of Critical Thinking Concept, International Education Studies, 8(3), 93-102, 2015.
- Bataineh, O., & Alazzi, K. F., Perceptions of Jordanian Secondary Schools Teachers towards Critical Thinking, International education, 38(2), 4, 2009.
- Dewey, J., How we think, DigiCat, 2022.
- Ennis, R. H., Critical thinking: A streamlined conception, In The Palgrave handbook of critical thinking in higher education, pp. 3147-, Palgrave Macmillan, New York, 2015.
- Ennis, R. H., A logical basis for measuring critical thinking skills, Educational leadership, 1985.
- Elder, L., & Paul, R., The miniature guide to critical thinking concepts & tools, Foundation for Critical Thinking, 2019.
- Facione, P. A., Critical thinking: What it is and why it counts, Insight assessment, 1(1), 1-23, 2011.
- Facione, P., Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, The Delphi Report, 1990.
- Halpern, D. F., Thought and knowledge: An introduction to critical thinking, psychology press, 2013.
- Hare, W., Critical thinking as an aim of education, In The aims of education, pp. 85-99, Routledge, 2012.
- Huitt, W., Critical thinking: An overview, Educational psychology interactive, 3(6), 34-50, 1998.
- Lipman, M., Critical thinking: What can it be, Educational Leadership, 46(1), 38-43, 1988.
- Liesl M. Baum and Phyllis Leary Newbill, Instructional design as critical and creative thinking: A journey through a Jamestown-Era Native American Village, 2010.
- Lawshe, C. H., A quantitative approach to content validity, Personnel psychology, 28(4), 563-575, 1975.
- Paul, R., Elder, L., & Bartell, T., A brief history of the idea of critical thinking, Retrieved July, 10, 2006, 1997.
- Rusch, C., Critical thinking development in education, 2016.
- Zori, S., Nosek, L. J., & Musil, C. M., Critical thinking of nurse managers related to staff RNs’ perceptions of the practice environment, Journal of Nursing scholarship, 42(3), 305-313, 2010.
- World Health Organization, Life skills education: Planning for research as an integral part of life skills education development, implementation and maintenance, No. MNH/PSF/96.2. Rev. 1, World Health Organization, 1996.
|