کاظمی, ظریفه, ثواقب, جهانبخش, نظری, داریوش, شاهرخی, سید علاء الدین. (1404). مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی با تأکید بر نقش علما. مطالعات فلسفی کلامی, (), -. doi: 10.22034/mte.2023.13572.1626
ظریفه کاظمی; جهانبخش ثواقب; داریوش نظری; سید علاء الدین شاهرخی. "مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی با تأکید بر نقش علما". مطالعات فلسفی کلامی, , , 1404, -. doi: 10.22034/mte.2023.13572.1626
کاظمی, ظریفه, ثواقب, جهانبخش, نظری, داریوش, شاهرخی, سید علاء الدین. (1404). 'مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی با تأکید بر نقش علما', مطالعات فلسفی کلامی, (), pp. -. doi: 10.22034/mte.2023.13572.1626
کاظمی, ظریفه, ثواقب, جهانبخش, نظری, داریوش, شاهرخی, سید علاء الدین. مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی با تأکید بر نقش علما. مطالعات فلسفی کلامی, 1404; (): -. doi: 10.22034/mte.2023.13572.1626
مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی با تأکید بر نقش علما
1دکترای تاریخ اسلام، گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3دانشیار تاریخ دانشگاه لرستان گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
4دانشیار و عضو هیئت علمی/گروه تاریخ. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده
برآمدن دولت شیعهمذهب صفویه در ایران که با اقدامات شیعهگستری شاه اسماعیل اول در قلمرو ایران و فشار بر جمعیت اهلسنت همراه بود، در قلمرو عثمانی نیز موج مهاجرتهای مریدان شیعی صفویان را از آسیای صغیر بهسوی ایران درپی داشت. سلطان سلیم اول عثمانی که نگران اوضاع داخلی ایران و تحرکات و شورشهای قبایل ترک حوزه آناتولی به طرفداری از صفویه بود، دربرابر اقدامات مذهبی شاه اسماعیل به تبلیغات گستردهای علیه او دامن زد تا شاه صفوی، دولت و سپاه او، قزلباشان را از دایره مسلمانی خارج و با اطلاق کفر بر آنها، امر غزا یا جهاد اسلامی را علیه آنها مشروع جلوه دهد. سلطان سلیم به قصد تسخیر ایران و براندازی دولت شاه اسماعیل، افزونبر تبلیغات وسیع ضد صفوی در مکتوبات خود، توان مذهبی علما و مفتیان سنی و عالمان فراری از ایران را به خدمت گرفت و با اخذ فتواهای مکرر و نگارش رسالههای ردیه، جنگ چالدران را رقم زد. هدف این پژوهش بررسی مجادلات مذهبی سلطان سلیم عثمانی با شاه اسماعیل صفوی و نقش علمای سنی در این مجادلات است که بهروش توصیفی- تحلیلی انجام گرفتهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد علمای سنی با فعالیتهای تحریکی و تبلیغی نظیر ردیهنویسی و صدور فتواهای تکفیری نقش مهمی در افزایش دشمنی و ستیزهجویی میان دو حکومت صفوی و عثمانی داشتند که در زمان سلطان سلیم و شاه اسماعیل به جنگ چالدران انجامید.
افندی، عبداللهبن عیسیبیگ (1389)، ریاضالعلما و حیاضالفضلاء، ترجمه محمدباقر ساعدی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، چ 2.
اِکینجی، مصطفی (1394) «روابط عثمانیان- صفویان در دوره یاووز سلطان سلیم»، ترجمه حجت فخری، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، بهکوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری: 121-158.
امینی هروی، ابراهیم (۱۳۸۳)، فتوحات شاهی، تصحیح محمدرضا نصیری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
اوزون چارشلی، اسماعیل حقی (1370)، تاریخ عثمانی، ترجمه وهاب ولی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
خواندامیر، امیرمحمود (1370)، تاریخ شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی، تصحیح محمدعلی جراحی، تهران: گستره.
خواندمیر، غیاثالدین (1353)، تاریخ حبیبالسیر فی اخبار افراد بشر، زیر نظر محمد دبیرسیاقی، تهران: خیام. چ2.
راقم سمرقندی، میرسیدشریف (1380)، تاریخ راقم، بهکوشش منوچهر ستوده، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
رفیق، احمد (1372)، «شیعیان و بکتاشیان در قرن دهم/شانزدهم، حاوی اسناد شیعیان و بکتاشیان محفوظ در خزینه اوراق ترکیه»، ترجمه و توضیح توفیق ه. سبحانی، معارف، دوره دهم، شماره1، فروردین- تیر: 62- 116.
روملو، حسن (۱۳۸۴)، احسن التواریخ، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: اساطیر.
رویمر، هانس روبرت (1380)، ایران در راه عصر جدید: تاریخ ایران از 1350 تا 1750، ترجمه آذر آهنچی، تهران: دانشگاه تهران.
ساریکایا، م. صفوت (1394)، «مناسبات ایران و عثمانی از منظر دین و سیاست»، ترجمه داود و فایی، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، بهکوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری: 287-308.
ساواش، صائم (1394)، «پیآمدهای اجتماعی کشمکشهای عثمانی- صفوی»، ترجمه علی کاتبی، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، بهکوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری: 309-346.
سلیمنامه، دستنوشته موزه بریتانیا شماره ADD24960، بهنقل از ابوالقاسم طاهری.
سومر، فاروق (1371)، نقش ترکان آناطولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی، ترجمه احسان اشراقی و محمدتقی امامی، تهران: گستره.
صادقی، محمدحسین و حسن حضرتی (1395)، «رویارویی سیاسی- مذهبی دولت عثمانی با صفویان»، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال چهلونهم، شماره یکم، بهار و تابستان: 57-76.
صولاقزاده، محمد همدمی چلبی (1297)، تاریخ صولاقزاده، استانبول: محمودبک مطبعهسی.
عاشقپاشازاده، احمد (1332)، تواریخآلعثمان، استانبول: مطبعۀ عامره.
عالمآراى شاهاسماعیل ]بینام[ (1384)، تصحیح اصغر منتظرصاحب، تهران: علمى و فرهنگى، چ 2.
عبادی، مهدی (1393)، «بحران مشروعیت سلطنت سلیم اول و ارتباط آن با وقوع جنگ چالدران»، تاریخوتمدّناسلامی، سال دهم، شماره نوزدهم، بهار و تابستان: 141-158.
عبادی، مهدی (1395)، «مواضع مدرسیان عثمانی در قبال مسأله تشیع در آناتولی و یورش یاووز سلیم به ایران»، تاریخ و فرهنگ، سال چهلوهشتم، شماره 96، بهار و تابستان: 27- 52.
فریدونبک، احمد (1274)، منشآتالسلاطین، استانبول: مطبعة عامره.
قاراجا، بهست (1394)، «پیدایش دولت صفوی و روابط عثمانی- صفوی در روزگار بایزید دوم»، ترجمه حسین محمدزادهصدیق، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، بهکوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری: 61-83.
قاضیزاده اردبیلی، ظهیرالدین (1400)، غزوات سلطان سلیم، تصحیح و تحقیق طاهر بابایی، تهران: میراث مکتوب.
قرشی، علیاکبر (1361)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چ 3.
قمى، قاضى احمد (1383)، خلاصةالتواریخ، تصحیح احسان اشراقى، تهران: دانشگاه تهران، چ 2.
کوچکداغ، یوسف (1394)، «اقدامات دولت عثمانی برضد تلاشهای شاه اسماعیل برای گسترش تشیع در آناتولی»، ترجمه نصرالله صالحی، تاریخ روابط ایران و عثمانی در عصر صفوی، بهکوشش نصرالله صالحی، تهران: طهوری: 87-116.
کیدو، اکرم (1395)، نهاد شیخالاسلام در دولت عثمانی، مترجمان سیدمحمدرضی مصطفوینیا و حسن حضرتی، تهران: ندای تاریخ.
والهاصفهانى، محمدیوسف (1372)، خلدبرین، تصحیح میرهاشم محدث، تهران: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، چ 2.
Allouche, Adel (2001), Osmanli-Safevi İlişkileri Kökenleri ve Gelisimi, Çev: Ahmed Emin Dağ, İstanbul: Anka Yayinlari.
Çelal-zadeh, Mustafa (1990), Selim-Name, Hazirlayanlar: Ahmet Ugur ve Mustafa Cuhadar, Ankara: Kültür Bakanligi.
Hayāti Tabrizi, Qāsim Beg (2018), A Chronicle of the Early Safavids and the Reign of Shāh Ismā,il (907-930/1501/1524), Persian ed, & Int. by Kioumars Ghereghlou, New Haven, CT: American Oriental Society, vol. 98.