امانت، عباس.(1398).قبله عالم ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران، ترجمه:حسن کامشاد، تهران: کارنامه.-1
2-افشاری، مرتضی.(1386).خیالی نگاری پایهگذار شمایلنگاری به مفهوم امروزین، کتاب ماه هنر، ش107-108، ص 38-44.
3- افشاری، مرتضی، آیتاللهی، حبیبالله، رجبی، محمدعلی.(1389). بررسی روند نمادگرایی شمایلها درنگارگری اسلامی از منظر نشانهشناسی، دو فصلنامه مطالعات هنراسلامی، ش 13، ص 54-37.
4-افشاری، مهران.(1382). فتوت نامهها و رسایل خاکساریه (سی رساله)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5-افهمی، رضا و علیاکبرشریفی مهرجردی.(1389). نقاشی و نقاشان دوره قاجار، کتاب ماه هنر، شماره 148. ص33-24.
6-اقبال، عباس.(1313). نقش و نگار داستانهای ملی ایران قدیم، گزارش نخستین کنگره فردوسی تهران، ص156-151.
7-آژند، یعقوب.(1385). نمایش دردوره صفوی، تهران: فرهنگستان هنر.
8-افروغ، محمد.(1390). مضامین و عناصرشیعی درهنر عصرصفوی با نگاهی به هنرقالی بافی، نگارگری و فلزکاری، مطالعات ایرانی، سال10، ش20،ص25-52.
9-اکوانی، حمداله.(1398). سیاست معنا در گفتمان شیعه، مطالعات انقلاب اسلامی، ش58، ص135-154.
10-بلوکباشی، علی.(1375). قهوهخانههای ایران، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
11-بلوکباشی، علی.(1383). تعزیه خوانی حدیث قدسی مصایب در نمایش آیینی، تهران: امیرکبیر.
12-پاکباز، رویین.(1379).نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: نارستان.
13-پاکباز، رویین.(1381). دایره المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
14-پنجه باشی، الهه.(1402). تاملی بر معناکاوی پیکرنگاری مذهبی در نقاشی غدیرخم اثر حاجی فارسی محفوظ در موزه آستان معصومه ع در قم، سخن تاریخ، ش41، ص46-71.
15-پنجه باشی، الهه.(1399). خوانش شمایلی نقاشی حضرت علی ع و حسنین ع در دوره قاجار محفوظ در موزه آستان قدس، سخن تاریخ، ش32، ص47-71.
16-پنجه باشی، الهه.(1403). الف،بازشناسی تطبیقی دو قاب آینه لاکی حضرت علی و فرزندان، اثر محمد اسماعیل اصفهانی هنرمند دوره قاجار، الهیات هنر، ش25، ص293-321.
17-پنجه باشی، الهه.(1403). ب،واکاوی سیر تحول و تطور ویژگی های نقاشی شمایلی علی ع و حسنین ع در دوره قاجار با تاکید بر هنرهای نقاشی و جواهر، الهیات هنر، ش25، ص27-54.
18- پنجه باشی،الهه.(1402).ج، تاملی بر معناکاوی پیکرنگاری مذهبیدر نقاشی غدیر خماثر حاجی فارسی محفوظ در موزه آستان معصومه سدر قم، سخن تاریخ، دوره 17، ش41، ص46-71.
19- پنجه باشی، الهه.(1403).د، واکاوی چهار شمشیر دوره فتحعلی شاه قاجار 1212-1250ق، با بازنمایی مضامین شیعی: ادعیه و اشعار، دوره 18،ش46، ص228-258.
20- جعفری جلالی، بهنام.(1382).نقاشی قاجاریه نقد زیباییشناسی، تهران:کاوش قلم.
21-چلیپا، کاظم، گودرزی، مصطفی، شیرازی، علیاصغر.(1390). تأملاتی درباره موضوعات ملی و مذهبی درنقاشی قهوهخانهای، فصلنامه نگره، ش18، ص 69-81.
22-چدویک، چارلز.(1375). سمبولیسم، ترجمه: مهذی سحابی، تهران: مرکز.
23-سریع القلم، محمود.(1398). اقتدارگرایی ایرانی درعهد قاجار، تهران: فرزان روز.
شوالیه، ژان، گربران، آلن.(1384). فرهنگ نمادها، ترجمه: سودابه فضایلی، ج1-5، تهران: جیحون.-24
25-حسینی، سیدهاشم، طاووسی، محمود.(1385). تحول هنر کتیبهنگاری عصرصفوی با توجه به کتیبههای صفوی مجموعه حرم مطهر امام رضا ع،کتاب ماه هنر، فروردین و اردیبهشت، ص 64-58.
26- حقیقی،شهین.(1386). جستاری درتعزیه و تعزیه نویسی درایران، کتاب ماه ادبیات، ش10، بهمن، ص5.
27-دهقانزاده، سجاد، معصومه آقانژاد، حسن نامیان.(1397). شمایلنگاری دینی درهنر بودائی، مجله ادیان و عرفان،سال 51، ش1،ص43-27.
28-عناصری،جابر.(1383). هنرایرانی و تاثیر تشیع برگونه های آن، شیعه شناسی، ش8، ص85-114.
29-علی پور، مرضیه.(1394).غدیر در نگارگری ، اصفهان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
30-فولر، گراهام ای، رند رحیم فرانک.(1384). هویت شیعه، مجله شیعه شناسی، ترجمه: تبریزی، خدیجه، ش3-4، ص248-213.
31-کوثری، مسعود.(1390). هنرشیعی درایران، مجله جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال سوم، ش1، صص37-7.
32-کرکی، علی بن حسین.(1349). رسائل المحقق الکرکی، به کوشش شیخ محمد الحسون، زیرنظر سید محمود مرعشی تهامی، ج 1، قم: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
33-کبیری، افشار.(1389). بررسی تحولات تاریخی هویت ملی درایران، در کنکاشی درهویت ایرانی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
34- کلانتر، نوش آفرین، صادقی، طاهره.(1395). درخت در نماد پردازی عارفانه و ریشه های اسطوره ای، ادبیات عرفانی، ش15، ص67-92.
35- کریم زاده تبریزی، محمدعلی.(1369). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، ج2، لندن: مستوفی.
36- کریم زاده تبرزی، محمدعلی.(1379). قلمدان و سایر صنایع روغنی ایران، لندن: انتشارات مستوفی.
37- کفشچیان مقدم،اصغر، یاحقی، مریم.(1390). بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران، باغ نظر، ش19، ص62-76.
38-قزوینی، عبدالجلیل.(1331). کتاب النقض، به کوشش محدث ارموی، تهران: سپهر.
39- مستقیم، ادریس.(1393). سیر تاریخی استفاده از پرچم در ایران پیش از اسلام، تهران، ش5، ص112-107.
40-لعل شاطری،مصطفی، جعفری دهکردی، ناهید.(1394). بررسی تحلیلی تصاویر التزام امام حسین ع در محضر حضرت علی ع (با تکیه بر نقاشی های رنگی دوره قاجار)، صحیفه اهل بیت، ش4، ص487-530.
41-نصیری، امیر.(1389). رویکرد شمایلنگاری و شمایلشناسی درمطالعات هنری رشد، آموزش هنر، دوره 8 ، ش1، ص62-56.
42- نامورمطلق، بهمن.(1390). نظریه هاو نقدهای ادبی- هنری درآمدی بربینامتنیت، تهران: سخن.
43-ناعمی،زهره.(1388). نمادهای دینی در شعرشیعی(قرن اول تا پنجم هجری)، مطالعه موردی: امام علی(ع) و امام حسین(ع)، مطالعات تاریخ اسلام، س1، ش3، ص127-145.
44-Ulrich, Marzolph ,(2001)Persian PopularLiterature in the Qajar Period ,Nanzan University, Vol. 6.0, No. 2, pp. 215-236.
45- Shani,Raya Y,(2005). A Pictorial Representation of the Hadith al-thaqalayn in an Ilkhanid Copy of Balami”s Tarjuma-yi tarikh –i Tabari in the Freer Gallery” , in The Iconography of Islamic Art, (Edinburg University Press, (2005), PP 285-309.