فهرست منابع
آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق علی عبدالباری عطیه، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1415ق.
اسدی، علی، «کارکردشناسی تکرار در قصههای قرآن با تأکید بر هدفمندی سورهها در هدف (مطالعه موردی قصه قوم ثمود)»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای قرآنی، شماره 3، پاییز 1398.
ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، تونس: الدار التونسیه للنشر، 1984م.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت: دار صادر، 1414ق.
اندلسی، ابوحیان محمد بن یوسف، بحر المحیط فی التفسیر، تحقیق صدقی محمد جمیل، بیروت: دارالفکر، 1420ق.
حداد، یوسف دره، القرآن و الکتاب: بیئة الکتابیة، بیروت: منشورات المکتبة البولسیه، ط. دوم، 1982م.
باصری، فاطمه، «واکاوی رابطۀ تکرار و بیان گزینشی قصص انبیاء با هدفمندی سور قرآنی (مطالعۀ موردی قصۀ حضرت نوح)»، مجله علمی-پژوهشی پژوهش دینی، شماره 44، بهار و تابستان 1401.
باصری، فاطمه و حاج عبدالباقی، مریم، «تناسب قصص قرآن با اغراض سورهها با محوریت سوره ابراهیم»، فصلنامه الهیات، سال دوازدهم، شماره 49، زمستان 1398.
باقلانی، ابوبکر، اعجاز القرآن، تحقیق سید احمد صقر، مصر: دار المعارف، چاپ پنجم، 1997م.
بوکای، موریس، التوراة و الإنجیل و القرآن و العلم، بیروت: دارالکندی، ط. دوم، 1978م.
حسینیزاده، سید عبدالرسول و میرزینلی، سید فضلالله، «خوانش انتقادی شاخصههای عدم تناسب آیات قرآن از دیدگاه نولدکه»، قرآنپژوهی خاورشناسان، سال نوزدهم، شماره 36، صص 239–266.
حسینی، ابوالقاسم، مبانی هنری قصههای قرآن، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1377ش.
خامهگر، محمد، مجموعه کامل ساختار سورههای قرآن کریم، قم: آیه نور، چاپ پنجم، 1399ش.
خطیب، عبدالکریم، القصص القرآنی فی منطوقه و مفهومه، بیروت: دارالمعرفه، 1395ق.
همان، التفسیر القرآنی للقرآن، قاهره: دارالفکر العربی، 1967.
خلیلی، رقیه، «بررسی آرای تفسیری آیتالله جوادی آملی در نقد و تحلیل آرای مستشرقان در رابطه با خاستگاه قرآن»، مطالعات تفسیر تطبیقی، سال هفتم، شماره اول، 1401، صص 260–283.
خمینی، روحالله، آدابالصلاة، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ هفتم، 1378ش.
داوری، احد و جلیلیان، حمید، «بررسی انتقادی دیدگاه فایرستون درباره مصداق ذبیح در قرآن»، دوفصلنامه شبههپژوهی مطالعات قرآنی، شماره پنجم، پاییز و زمستان 1400.
دائرهالمعارف قرآنی لیدن، لیدن: انتشارات بریل، 2000م.
ذهبی، محمد بن حسین، التفسیر و المفسرون، بیروت: دارالکتب الحدیثه، 2000م.
زرقانی، محمد عبدالعظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، قاهره: دارالفکر، 1943م.
زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1407ق.
سروش، عبدالکریم، بسط تجربه نبوی، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط، چاپ دوم، 1379ش.
سلیمی، محمد، «بازتاب معارف کلامی در سوره بقره»، مطالعات تفسیری، سال 3، شماره 5، 1396ش.
سیوطی، جلالالدین، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت: دارالفکر، 1416ق.
شحاته، محمد، الإعجاز القصصی فی القرآن، قاهره: دارالکتب، 1983م.
شحرور، محمد، الکتاب و القرآن: قراءة معاصرة، بیروت: دارالساقی، 1990م.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسه الاعلمی، چاپ پنجم، 1417ق.
طبری، محمد بن جریر، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت: دارالمعرفه، چاپ دوم، 1406ق.
طالقانی، سید محمود، پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ هشتم، 1390ش.
عزیزی، ابوالفضل، «درآمدی بر تبارشناسی نظریه وحی القایی عبدالکریم سروش»، فصلنامه معرفت کلامی، سال 9، شماره 32، 1390ش.
عرفانمنش، امیر، «تحلیل نظریه زبان دین عبدالکریم سروش و نقد آن از منظر آیتالله جوادی آملی»، فصلنامه پژوهشهای اعتقادی کلامی، سال 7، شماره 28، 1397ش.
عسکری، سید مرتضی، نقش ائمه در احیای دین، تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، چاپ بیست و یکم، 1388ش.
فخر رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت: دارالفکر، 1401ق.
قائمینیا، حمیدرضا، قرآن و نظریههای هرمنوتیک، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ سوم، 1391ش.
قزوینی، محسن، قصص القرآن و تأثیرها فی الأدب الحدیث، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1415ق.
کاکاخانی، عبدالکریم، ساختار و نظام درونسورهای قرآن کریم، قم: نشر معارف، چاپ اول، 1392ش.
گلشنی، مهدی، قرآن و علم، تهران: طرح نو، چاپ دوم، 1378ش.
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 1، تهران: انتشارات صدرا، چاپ بیست و پنجم، 1381ش.
مطهری، مرتضی، وحی و نبوت، تهران: انتشارات صدرا، چاپ نوزدهم، 1381ش.
مقدادی، محمدباقر، «واکاوی سازوکار هدایت در قرآن با رویکرد کلامی»، فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای کلام اسلامی، دوره چهارم، شماره دوم، تابستان 1400ش.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ نهم، 1374ش.
میبدی، احمد بن محمد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم، 1371ش.
نصر، سید حسین، قلب اسلام، ترجمه احمد آرام، تهران: نشر علمی فرهنگی، 1384ش.
نولدکه، تئودور، تاریخ قرآن، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: نشر جامی، چاپ دوم، 1387ش.
هیکل، محمد حسین، حیاه محمد، بیروت: دارالمعرفه، 1980م.
Al-Tabari, M. I. (1992). Jami‘ al-bayan fi tafsir al-Qur’an. Dar al-Fikr.
Al-Zamakhshari, J. M. (2009). Al-Kashshaf ‘an Haqa’iq al-Tanzil (Vol. 1). Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah. (Original work published 1134)
Bell, R. (1925). The Origin of Islam in Its Christian Environment. Macmillan.
Goldziher, I. (1902). Die Richtungen der islamischen Koranauslegung. Weimar.
Ibn Kathir, I. (1999). Tafsir al-Qur’an al-‘Azim. Dar al-Tayyibah. (Original work published 1373 AH)
Nicholson, R. (1930). A Literary History of the Arabs. Cambridge University Press.
Nöldeke, T. (2013). The History of the Quran (W. H. Behn, Trans.). Brill. (Original work published 1860)
Qutb, S. (1966). Fi Zilal al-Qur’an. Dar al-Shuruq.
Rahman, F. (1984). Major Themes of the Quran. University of Chicago Press.
Paret, R. (1957). W. Montgomery Watt: Muhammad at Mecca. Oxford 1953. Clarendon Press. XVI, 192 S. – 18 s. net. Der Islam, 32(1), 106–108. https://doi.org/10.1515/islam-1957-320105.