قرآن مجید۔
- ابداح، إقبال. (2011). الوحی القرآنی بین المفسرین والمستشرقین: دراسة تحلیلیة مقارنة . دار دجله.
- ابنبابویه، محمد بن علی. (1378ق). عیون أخبار الرضا علیه السلام . (تصحیح و تحقیق: مهدی لاجوردی). نشر جهان.
- ارنست، کارل دابلیو. (1390ش). اقتدا به محمد (ص): نگرشی نو به اسلام در جهان معاصر (ترجمه: قاسم کاکایی). انتشارات هرمس. (چاپ دوم).
- انوری، حسن. (1381ش). فرهنگ بزرگ سخن. انتشارات سخن.
- آرمسترانگ، کارن. (1389ش). محمد (ص): زندگینامه پیامبر اسلام (ترجمه: کیانوش حشمتی). انتشارات حکمت. (چاپ چهارم).
- آرمسترانگ، کارن. (1395ش). محمد: پیامبری برای زمانه ما (ترجمه: علیرضا رضایت). انتشارات حکمت.
- بوکای، موریس. (1365ش). مقایسهای میان تورات، انجیل، قرآن و علم (ترجمه: ذبیحالله دبیر). دفتر نشر فرهنگ اسلامی. (چاپ دوم).
- ترکمانی، حسینعلی و محمدی، جواد. (1393ش). ارزیابی پژوهشهای جین دمن مکاولیف. قرآنپژوهی خاورشناسان، 9(17)، 31-52.
- خویی، سید ابوالقاسم. (بیتا). البیان فی تفسیر القرآن . موسسه احیاء آثار الامام الخویی.
- دهخدا، علیاکبر. (1373ش). لغتنامه. مؤسسه لغتنامه دهخدا و دانشگاه تهران.
- رامیار، محمود. (1369ش). تاریخ قرآن. امیرکبیر. (چاپ سوم).
- رشاد، علیاکبر. (1389ش). منطق فهم دین: دیباچهوارهای بر روششناسی اکتشاف گزارهها و آموزههای دینی. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- رضائی اصفهانی، محمدعلی. (1389ش). بررسی دیدگاه خاورشناسان درباره تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ یهودی و مسیحی. قرآنپژوهی خاورشناسان، 8، 175-194.
- رضائی اصفهانی، محمدعلی. (1392ش). ضرورت توجه به مبانی مطالعات قرآنی مستشرقان (سخن سردبیر). قرآنپژوهی خاورشناسان، 8(15)، سرمقاله.
- رضوان، عمر بن ابراهیم. (1413ق). آراء المستشرقین حول القرآن الکریم و تفسیره . دار طیبه.
- زمانی، محمدحسن. (1385ش). مستشرقان و قرآن: نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن. موسسه بوستان کتاب.
- سعید، عبدالله. (1397ش). درآمدی به قرآن (ترجمه: سعید شفیعی). انتشارات حکمت.
- سعیدی روشن، محمدباقر و همکاران. (1389ش). آسیبشناسی جریانهای تفسیری (ویراستار: سیدمحمدحسن جواهری). پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سعیدی روشن، محمدباقر. (1391ش). تحلیل زبان قرآن و روششناسی فهم آن. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. (چاپ پنجم).
- سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم. (1382ش). کتاب مقدس. انجمن معارف اسلامی ایران.
- شاکر، محمدکاظم و فیاض، محمدسعید. (1389ش). سیر تحوّل دیدگاههای خاورشناسان در مورد مصادر قرآن. پژوهشهای قرآن و حدیث، 43(1)، 119-138.
- طباطبایی، محمدحسین. (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن . مؤسسه اعلمی للمطبوعات. (چاپ دوم).
- طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن (تصحیح: فضلالله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی). ناصر خسرو. (چاپ سوم).
- فاکر میبدی، محمد. (1393ش). مبانی تفسیر روایی. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- قنبری صفری کوچی، فاطمه. (1395ش). مستشرقان و وحی: نقد دیدگاه مستشرقان نسبت به وحی الهی قرآنی. انتشارات بیکران دانش.
- ماسون، دنیز. (1385ش). قرآن و کتاب مقدس: درونمایههای مشترک (ترجمه: فاطمهسادات تهامی). سهروردی.
- معارف، مجید؛ نیلساز، نصرت و زرنوشه فراهانی، حسن. (1390ش). نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدس. کتاب قیم، 1(4)، 117-140.
- نصری، عبدالله. (1389ش). راز متن (هرمنوتیک، قرائتپذیری متن و منطق فهم دین). انتشارات سروش.
- نصیری، علی و مدبر، محمدحسین. (1390ش). بررسی اقتباس قرآن از تورات. قرآن پژوهی خاورشناسان، 10، 127-142.
- Ali, M. M. (2004). The Qur'an and the orientalists: An examination of their main theories and assumptions. Jam'iyat Ihyaa Minhaaj Al-Sunnah.
- Crone, P., & Cook, M. (1977). Hagarism: The making of the Islamic world. Cambridge University Press.
- Sells, M. (2001). Approaching the Qur’an: The early revelations (2nd ed.). White Cloud Press. (Original work published 1999)
- Tolan, J. V. (2019). Faces of Muhammad: Western perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to today. Princeton University Press.
- Wansbrough, J. (2004). Quranic studies: Sources and methods of scriptural interpretation. Prometheus Books.
- Bellamy, J. A. (1996). More proposed emendations to the text of the Koran. Journal of the American Oriental Society, 116(2), 196–204. https://doi.org/[DOI if available]
- Bowering, G. (2001). Chronology and the Quran. In Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 1, pp. 316–335). Brill.
- Donner, F. M. (2011). The historian, the believer, and the Quran. In G. S. Reynolds (Ed.), New perspectives on the Quran: The Quran in its historical context 2 (pp. 25–37). Routledge.
- Hawting, G. (2004). Pre-Islamic Arabia and the Qurān. In Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 4, pp. 253–261). Brill.
- Schöller, M. (2004). Post-enlightenment academic study of the Qurān. In J. D. McAuliffe (Ed.), Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 4, pp. 187–208). Brill.
Bibliography
- Najafī, M. A. (Trans.). (n.d.). Qurʾān-i majīd [The Holy Quran].
- Ali, M. M. (2004). The Qur'an and the orientalists: An examination of their main theories and assumptions. Jam'iyat Ihyaa Minhaaj Al-Sunnah.
- Crone, P., & Cook, M. (1977). Hagarism: The making of the Islamic world. Cambridge University Press.
- Sells, M. (2001). Approaching the Qur’an: The early revelations (2nd ed.). White Cloud Press. (Original work published 1999)
- Tolan, J. V. (2019). Faces of Muhammad: Western perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to today. Princeton University Press.
- Wansbrough, J. (2004). Quranic studies: Sources and methods of scriptural interpretation. Prometheus Books.
- Bellamy, J. A. (1996). More proposed emendations to the text of the Koran. Journal of the American Oriental Society, 116(2), 196–204. https://doi.org/[DOI if available]
- Bowering, G. (2001). Chronology and the Quran. In Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 1, pp. 316–335). Brill.
- Donner, F. M. (2011). The historian, the believer, and the Quran. In G. S. Reynolds (Ed.), New perspectives on the Quran: The Quran in its historical context 2 (pp. 25–37). Routledge.
- Hawting, G. (2004). Pre-Islamic Arabia and the Qurān. In Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 4, pp. 253–261). Brill.
- Schöller, M. (2004). Post-enlightenment academic study of the Qurān. In J. D. McAuliffe (Ed.), Encyclopaedia of the Qur’ān (Vol. 4, pp. 187–208). Brill.
- Ibdah, I. (2011). Al-waḥy al-Qur'ānī bayna al-mufassirīn wa al-mustashriqīn: Dirāsah taḥlīlīyah muqāranah [The Quranic revelation between commentators and orientalists: A comparative analytical study]. Dār Dijlah.
- Ibn Bābawayh, M. b. A. (1999). ʿUyūn akhbār al-Riḍā ʿalayhi al-salām [The springs of the news of al-Riḍā (AS)]. (M. Lājwardī, Ed.). Nashr-i Jahān. (Original work published 1378 AH).
- Ernst, C. W. (2011). Iqtidāʾ bi-Muḥammad (ṣ): Nigarish-i naw bih Islām dar jahān-i muʿāṣir [Following Muhammad (PBUH): A new approach to Islam in the contemporary world] (Q. Kākāʾī, Trans.). Hirmis. (Original work published 2nd ed., 1390 SH)
- Anwarī, Ḥ. (2002). Farhang-i buzurg-i sukhan [The great dictionary of speech]. Sukhan.
- Armstrong, K. (2010). Muḥammad (ṣ): Zindagīnāmah-i payāmbar-i Islām [Muhammad: A biography of the Prophet of Islam] (K. Ḥashmatī, Trans.). Ḥikmat. (Original work published 4th ed., 1389 SH)
- Armstrong, K. (2016). Muḥammad: Payāmbarī barā-yi zamānah-i mā [Muhammad: A prophet for our time] (ʿA. Riḍāyat, Trans.). Ḥikmat.
- Bucaille, M. (1986). Muqāyisah-ʾi mīyān-i Tawrāt, Injīl, Qurʾān wa ʿilm [The Bible, the Quran and science] (D. Ḏabīḥullāh, Trans.). Daftar-i Nashr-i Farhang-i Islāmī. (Original work published 2nd ed., 1365 SH)
- Turkmanī, Ḥ. ʿA., & Muḥammadī, J. (2014). Arzyābī-i pazhūhishʾhā-yi Jane Dammen McAuliffe [Evaluation of Jane Dammen McAuliffe’s research]. Qurʾān-pazhūhī-i khāvar-shināsān, 9(17), 31-52.
- Khūʾī, S. A. al-Q. (n.d.). Al-bayān fī tafsīr al-Qurʾān [The elucidation in the exegesis of the Quran]. Muʾassasat Iḥyāʾ Āthār al-Imām al-Khūʾī.
- Dihkhudā, ʿA. A. (1994). Lughatnāmah [Dictionary]. Muʾassasah-i Lughatnāmah wa Dānishgāh-i Tihrān.
- Rāmyār, M. (1990). Tārīkh-i Qurʾān [History of the Quran]. Amīr Kabīr. (Original work published 3rd ed., 1369 SH)
- Rashād, ʿA. A. (2010). Mantiq-i fahm-i dīn: Dībāchah-ʾwārah-ʾī bar rawish-shināsī-i iktishāf-i guzārishʾhā wa āmūzahʾhā-yi dīnī [The logic of understanding religion: A prolegomenon to the methodology of discovering religious propositions and teachings]. Pajūhishgāh-i Farhang wa Andīshah-i Islāmī.
- Riḍāʾī Iṣfahānī, M. ʿA. (2010). Barrasī-i dīdgāh-i khāvar-shināsān darbārah-i taʾthīr-pazhīrī-i Qurʾān az farhang-i Yahūdī wa Masīḥī [Examining orientalists’ views on the Quran’s influence from Jewish and Christian culture]. Qurʾān-pazhūhī-i khāvar-shināsān, 8, 175-194.
- Riḍāʾī Iṣfahānī, M. ʿA. (2013). Żarūrat-i tawajjuh bih mabānī-i muṭālaʿāt-i Qurʾānī-i mustashriqān [The necessity of attention to the foundations of orientalists’ Quranic studies]. Qurʾān-pazhūhī-i khāvar-shināsān, 8(15), Editorial.
- Riḍwān, ʿU. b. I. (1993). Ārāʾ al-mustashriqīn ḥawla al-Qurʾān al-karīm wa tafsīrih [Orientalists’ views on the Noble Quran and its exegesis]. Dār Ṭayyibah.
- Zamānī, M. Ḥ. (2006). Mustashriqān wa Qurʾān: Naqd wa barrasī-i ārāʾ-i mustashriqān darbārah-i Qurʾān [Orientalists and the Quran: Critique and analysis of orientalists’ views on the Quran]. Būstān-i Kitāb.
- Said, A. (2018). Daramadī bih Qurʾān [An introduction to the Quran] (S. Shafīʿī, Trans.). Ḥikmat.
- Saʿīdī Rūshan, M. B., et al. (2010). Āsīb-shināsī-i jaryānʾhā-yi tafsīrī [Pathology of exegetical currents] (S. M. Ḥ. Jawāhirī, Ed.). Pajūhishgāh-i Ḥawzah wa Dānishgāh.
- Saʿīdī Rūshan, M. B. (2012). Taḥlīl-i zabān-i Qurʾān wa rawish-shināsī-i fahm-i ān [Analysis of the Quran’s language and the methodology of its understanding]. Pajūhishgāh-i Ḥawzah wa Dānishgāh. (Original work published 5th ed., 1391 SH)
- Sulaymānī Ardistānī, ʿA. al-R. (2003). Kitāb-i muqaddas [The holy book]. Anjuman-i Maʿārif-i Islāmī-i Īrān.
- Shākir, M. K., & Fayyāḍ, M. S. (2010). Sayr-i taḥawwul-i dīdgāhhā-yi khāvar-shināsān dar mūrid-i maṣādir-i Qurʾān [The evolution of orientalists’ views on the sources of the Quran]. Pazhūhishʾhā-yi Qurʾān wa Ḥadīth, 43(1), 119-138.
- Ṭabāṭabāʾī, M. Ḥ. (1971). Al-mīzān fī tafsīr al-Qurʾān [The balance in Quranic exegesis]. Muʾassasat al-Aʿlamī li-l-Maṭbūʿāt. (Original work published 2nd ed., 1390 AH)
- Ṭabrisī, F. b. Ḥ. (1993). Majmaʿ al-bayān fī tafsīr al-Qurʾān [The gathering of clarifications in Quranic exegesis] (F. Ṭabāṭabāʾī & H. Rasūlī, Eds.). Nāṣir Khusraw. (Original work published 3rd ed., 1372 SH)
- Fākir Maybudī, M. (2014). Mabānī-i tafsīr-i riwāyī [Foundations of narrative exegesis]. Pajūhishgāh-i Farhang wa Andīshah-i Islāmī.
- Qanbarī Ṣafrī Kūchī, F. (2016). Mustashriqān wa waḥy: Naqd-i dīdgāh-i mustashriqān nisbat bih waḥy-i ilāhī-i Qurʾānī [Orientalists and revelation: Critique of orientalists’ views on Quranic divine revelation]. Bīkrān-i Dānish.
- Masson, D. (2006). Qurʾān wa kitāb-i muqaddas: Darūn-māyahʾhā-yi mushtarak [The Quran and the Bible: Common themes] (F. S. Tahāmī, Trans.). Suhrwardī.
- Maʿārif, M., Nīl-sāz, N., & Zarnūs̲hah Farāhānī, Ḥ. (2011). Naqd-i dīdgāh-i khāvar-shināsān darbārah-i taʾthīr-pazhīrī-i Qurʾān az kitāb-i muqaddas [Critique of orientalists’ views on the Quran’s influence from the Bible]. Kitāb-i Qayyim, 1(4), 117-140.
- Naṣrī, ʿA. (2010). Rāz-i matn (Hirmīnūtīk, qirāʾat-pazhīrī-i matn wa mantiq-i fahm-i dīn) [The secret of the text (Hermeneutics, text readability, and the logic of understanding religion)]. Surūsh.
- Naṣīrī, ʿA., & Mudabbir, M. Ḥ. (2010). Barrasī-i iqtibās-i Qurʾān az Tawrāt [Examining the Quran’s borrowing from the Torah]. Qurʾān-pazhūhī-i khāvar-shināsān, 10, 127-142.
|