[xc] . Rorty
کتابنامه
................................................................................................................
ابن سینا، حسین بن عبدالله، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران، موسسه مطالعات اسلامی، 1363.
ــــــــ، تسع رسائل فیالحکمة و الطبیعات، قاهره، دارالعرب، 1326.
ــــــــ، الاشارات و التنبیهات، با شرح خواجه نصیرالدین طوسی و فخررازی، قم، نشرالبلاغه، 1375.
ــــــــ، النجاة منالغرق فی بحر الضلالات، مقدمه و تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران، دانشگاه تهران، 1379.
ــــــــ، رسائل، قم، بیدار، 1400ق.
ــــــــ، الشفاء- الطبیعات، با تحقیق سعید زاید، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، 1406ق.
ــــــــ، عیونالحکمة، مقدمه و تحقیق عبدالرحمن بدوی، بیروت، دارالقم، 1980.
ــــــــ، کتابالسیاسة، قاهره، دارالعرب، 1985.
ــــــــ، رسالة فیالنفس و بقائها و معادها، با مقدمه و تحقیق فوادالاهوانی، پاریس، دار بیبلیون، 2007.
ــــــــ، (الف)، التعلیقات، تحقیق عبدالرحمان بدوی، قم، مکتبالاعلامی الاسلامی، 1404ق.
ــــــــ، (الف)، الشفاء- المنطق، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، 1405ق.
ــــــــ، (ب)، الشفاء - الالهیات، با تصحیح سعید زاید و الاب قنوانی، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، 1404ق.
ــــــــ، (ب)، منطقالمشرقیین، قم، مرعشی نجفی، 1405ق.
الیاس، جان، فلسفه تعلیم و تربیت (قدیم و معاصر)، ترجمه عبدالرضا ضرابی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385.
اسکایرو، مایکل استیفن، نظریههای برنامهدرسی (ایدئولوژیهای برنامهدرسی)، ترجمه محسن فرمهینی فراهانی و رضا رأفتی، تهران، آییژ، 1393.
بنیجمال، شکوهالسادات و احدی، حسن، علمالنفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1390.
حسینزاده، محمد، کاوشی در ژرفای معرفتشناسی: منابع معرفت، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1386.
داودی، محمد (1394)، فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، .
دیویی، جان، تجربه و آموزش، ترجمه منصور تولیتی، تهران، مشکوه، 1375.
زیباکلام مفرد، فاطمه؛ حیدری، سمیرا، بررسی دیدگاه ابن سینا در تعلیم و تربیت: مبانی، اصول، اهداف، محتوا، روش، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال38، شماره3، 1387.
سلحشوری، احمد، انواع تفکر، همدان، دانشگاه بوعلی سینا، 1390.
سلسبیلی، نادر، دیدگاههای برنامهدرسی: برداشتها، تلفیقها و الگوها، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، 1382.
سیلور، جان گالن و همکاران، برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه غلامرضا خوینژاد، مشهد، بهنشر، 1380.
شریعتمداری، علی، رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی، تهران، سمت، 1393.
شمشیری، بابک، تبیین عناصر بنیادی پرورش تفکر، مجله اندیشههای نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3و 4، 41-60، 1386.
فیشر، رابرت، آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیانزاده، اهواز، رسش، 1385.
قادری، مصطفی، بسترهای فهم برنامهدرسی، تهران، یادواره کتاب، 1388.
کارآمد، حسین، نظام معرفتشناختی ابن سینا و دلالتهای آن در برنامهدرسی، رساله دکترا، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1393.
کجباف، محمدباقر، علمالنفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی (روانشناسی اسلامی)، تهران، روان، 1394.
گریز، آرنولد، فلسفه تربیتی شما چیست؟، ترجمه بختیار شعبانی ورکی و همکاران، مشهد، بهنشر، 1383.
گوتک، جرالد، . ال، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران، سمت، 1393.
مارزینو، رابرت جی و دیگران، زمینههای تکفر در فرایند یاددهی ـ یادگیری، ترجمه جواد سلیمانپور، تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، 1383.
مایرز، چت، آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، تهران، سمت، 1394.
محسنپور، بهرام، رویکرد اسلامی به علوم تربیتی و تعلیم و تربیت، تهران، مدرسه، 1390.
مصباح، علی، نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی، فصلنامه اسراء، شماره 11 پیاپی، 119-142، 1391.
ملکی، حسن، مقایسه عقل دینی و عقل مدرن و تأملی در نظریههای برنامهدرسی، در: مقالات همایش برنامهدرسی و پرورش تفکر، به کوشش حسن ملکی، تهران، انجمن اولیا و مربیان، 105-129، 1387.
مهرمحمدی، محمود، ایدئولوژیهای برنامهدرسی، در: برنامهدرسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران و مشهد، سمت و بهنشر، 112-147، 1388.
مهرمحمدی، محمود و امین خندقی، مقصود، مقایسه ایدئولوژیهای برنامهدرسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره دوازدهم، شماره 1، 1388.
میردریکوندی، رحیم، عقل دینی و هوش روانشناختی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی&، 1389.
میلر، جی. پی، نظریههای برنامهدرسی، ترجمه محمود مهرمحمدی، تهران، سمت، 1386.
نواک، جورج، فلسفه تجربهگرا (از لاک تا پوپر)، ترجمه پرویز بابایی، تهران، آزادمهر، 1384.
هاشمیاننژاد، فریده، پرورش تفکر انتقادی از طریق برنامهدرسی دوره ابتدایی، در: مقالات همایش برنامهدرسی و پرورش تفکر، به کوشش حسن ملکی، تهران، انجمن اولیا و مربیان، 185-250، 1387.
هاشمیمقدم، سیدشمسالدین، رشد فرایند شناختی: رویکرد مؤثر در برنامهریزی درسی در جهت پرورش نیروی تفکر، در: مقالات همایش برنامهدرسی و پرورش تفکر، به کوشش حسن ملکی، تهران، انجمن اولیا و مربیان، 131-168، 1387.
هولفیش، اچ. گوردون و اسمیت، فیلپ ژ.، تفکر منظقی: روش تعلیم و تربیت، ترجمه علی شریعتمداری، تهران، سمت، 1381.
Beauchamp, G.A (1981), curriculum theory, Wilmette illionois: The Kagg Press.
Beck, Clive (1974), Educational philosophy and theory: an introduction, Canada: Little, Brown and Company.
Bereiter, Carl (2002), education and mind in the knowledge age, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Bolotin, Bravmann, Windschitl, Mikel and Green (2000), cultures of curriculum, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey: Publishers Mahwah.
Debono, Edward (1986), lateral thinking, Penguin Books.
Eisner, Elliot.W & Vallance. E (1974), Conflicting conceptions of curriculum, Berkeley: Mc cutchan.
Eisner, Elliot.W (1994), The educational imagination on the design and evaluation of school programs, New York.
Locke, J (1961), An essay concerning human understanding, London: Yaton.
Noddings, Nel (1998), Philosophy of education, Westview Press.
Ornstein, Allan c. and Hunkins, Frnacis p. (2004), curriculum foundations: principles and issues, Boston: Allyn and Bacon Inc.
Schubert, William.H (1986), Curriculum: perspective, paradigm and possibility, New York: Macmillan publishing.
Schubert, William.H (1996), Perspectives on four curriculum traditions, Educational Horizons, Volume 74, Number 4.
Sternberg, R. and Lubart, T (1999), the content of creativity: prospects and paradigms, handbook of creativity, Cambridge University Press.
The Aspects and Goals of Rational and Cognitive Orientations of Curricular Programs and Its Comparison with Avicenna's Rationalism *
Hussein Karamad **
Abstract[xc]
This article seeks to study the various aspects and goals of rational and cognitive orientations of curricular programs comparing them with Avicenna's rationalism while using a descriptive and analytical method. Findings show that there are some commonalities between the rational and cognitive orientations of curricular programs and Avicenna's rationalism in terms of how both of them lay emphasis on intellectual growth and strengthening of the reasoning and thinking power of the learners. Nevertheless, such orientations especially the cognitive ones are incompatible with Avicenna's rationalism in the underlying layers and philosophical foundations that emanate more or less from empiricism. When it comes to the aspects and goals, there are some visible differences between them. The said orientations seek to help grow the trainees and strengthen their basic skills and ways of thinking whereas Avicenna propounds the issue of happiness and perfection relating them to his rationalism. According to Avicenna, the ultimate goal of rational empowerment and improving thinking capacity is to attain real perfection and ultimately cognition of the Lord. That is something achievable through the active intellect and by way of nurturing and growing the thinking power as well as knowledge of the realities of the universe and adherence to moral values.
Keywords: Curricular program, Ibn Sina (Avicenna), Rational Orientation of Curricular program, Cognitive Orientation of Curricular program, Ibn Sina's rationalism.