- 1. آزاد ارمکی، تقی. (1389) جامعه شناسی ایران: جامعه شناسی مناسبات بین نسلی. تهران، انتشارات علم.
2. لوتس،کریستل، لافتوس، جفری ر، فردریکسون، باربارا ل، سوزان، هکستما (1400) زمینه روان شناسی اتکینسون و هیلگارد. ترجمه: رفیعی، حسن. تهران، انتشارات ارجمند.
- باقری، فریبرز. (1393)، مفهوم شناسی و کارکردهای هنجار، دوفصلنامه پژوهش علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، سال دوم، شماره 4.
- جلیلی، پری ناز، معصومه موسوی و امید شکری (1399). ارزشها و انتظارات فرزندپروری در والدین طبقة محروم. پایان نامه دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- حلیساز، مریم؛ محمد علی مظاهری، لیلی پناغی و فریبا حسنی(1394). ارزشهای فرزندپروری مادران کودکان ۳ تا ۵ساله، راهبرد فرهنگ، شماره 24، 121-148.
- دلاور، علی( 1389). روش شناسی کیفی، فصلنامه راهبرد.54، 307-329
- دورکیم،امیل( 1343). قواعد و روش جامعهشناسی، مترجم: علیمحمد کاردان، انتشارات دانشگاه تهران.
- راد، فیروز( 1382).جامعهشناسی توسعه فرهنگی، تهران: انتشارات جانبخش.
- رامیار، سید جواد؛(1398) توسعه مبتنی بر وابستگی نقش کمکهای خارجی در توسعه اقتصادی-اجتماعی افغانستان، انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان. بی جا.
- رمضانی، ولی الله، محمد سعید عبد خدایی، زهرا طبیبی وحمید رضا آقا محمدیان شعرباف(1399). ابعاد سلامت و آسیب شناختی فرزند پروری درخانواده های ایرانی: یک پژوهش کیفی. فصلنامه پزوهش در سلامت روان شناختی، دوره سیزدهم، شماره 1، 58-80
- معدنیپور، علی، زهرارستمی و مژگان معدندار(1389). مطالعه تطبیقی ارزشهای تربیت فرزند در آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا. خانواده پژوهی، 24، 411-431.
- مفرد،فریبا، پیشقدم، رضا و امین یزدی، سید امیر(1399) ساخت و اعتباریابی پرسشنامه الگوی فرهنگی – زبانی مادران (باورها، ارزشها، هنجارها و نگرشهای آنها در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی فرزندان) و بررسی ارتباط آن با عملکرد دانشآموزان در درس زبان انگلیسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی رساله جهت دریافت مدرک دکتری رشته روانشناسی تربیتی.
- موسوی، پریسا سادات. محمد علی مظاهری و سعید قنبری( 1389). بررسی ادراک مادران از ویژگی های خوشایند و ناخوشایند مربوط به دلبستگی ایمن و ناایمن در کودکان: مطالعه فرهنگی دربارة دلبستگی. فصنامه خانواه پژوهی، سال ششم، شماره: 160-22137.
- Barfield, T.(2010). Afghanistan: A Cultural and Political History. Princeton University Press.
- Bartkowski, J. P., Xu, X., & Levin, M. L. (2008). Religion and Child Development: Evidence from the Early Childhood Longitudinal Study. Social Science Research, 37(1), 18–36.
- Bornstein, M.H.&C.S.L. Cheah.(2006). The Place of Culture and Parenting in the Ecological Contextual Perspective on Developmental Science.
- Bornstein, M. H. & L. R. Cote. (Eds.). (2006). Acculturation and Parent-child Relationships: Measurement and Development. (pp. 173-196). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Bornstein, M.H. (Ed.). (1991). Cultural approaches to parenting. New Jersey: Hillsdale.
- Bornstein, M.h., Haynes, O. M., Azuma, H., Galperin, C., Maital, S., Ogino, M., Painter, K., Pascual, L., Pecheux, M. G., Rahn, C., Toda, S., Venuti, P., Vyt, A., Wright, B. (1998). A cross-national study of self-evaluations and attributions in parenting: Argentina, Belgium, France, Isreal, Italy, Japan, And the United States. Developmental Psychology. 31, 661-696.
- Bornstein, Marc H.(2012).Cultural Approaches to Parenting. Parenting: Science and Practice, 12:2-3, 212-221.
- Bronfen brenner, U.(2706). Ecology of the family as a context for human development: research perspective. Developmental psychology. 11, 913-911.
- Creswell, J. W. (2009). Qualitative inquiry and research design: Choosing among 0 approaches. (1nd ed.). (pp. 00-60). California: Sage Publications, Inc.
- Darling, N., Steinberg, L. (2000). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin. 223, 109_ 176.
- Day RD, Lamb ME, editors. (2004) Conceptualizing and measuring father involvement. Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt brace Jovanovich college publishers.
- Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1998). Attitude structure and function. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.). The handbook of social psychology, pp 269-322. Oxford: UniversityPress.
- Goodnow, J. J., Collins, W. A. (1990). Development according to parents: The nature, sources, and consequences of parents’ ideas. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Graf, F. A.; M. Roder; S. Hein; A. R. Muller. & O. Ganzorig. (2014). Cultural Influences on Socialization Goals and Parenting Behaviors of Mongolian Parents. Journal of CrossCultural Psychology. 45. 1317-1327.
- Greenspan, S. I. (2006). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. American Psychiatric Publishing.
30.Harwood, R. L., Schoelmerich, A., Schulse, P. A., Gonzalez, Z. (1999). Cultural differences in maternal beliefs and behaviors: A study of middle-class Anglo and Puerto Rican mother-infant pairs in four everyday situations. Child Development, 90, 2000-2026.
- Hofstede, G. (2001) Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
- Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991), Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation, Psychological Review, 98(2), 224–253.
33.Maiter,S.&U.George. (2003). Understanding Context and Culture in the Parenting ApProaches of Immigrant South Asian mothers. Affilia. 18 (4). 411-428.
- Okagaki L, Frensch PA. (1998) Parenting and children’s school achievement: A multiethnic perspective. American Educational Research Journal; 35:123–144.
- Okagaki, L. and Luster, T. (2005), Research on parental socialization of child outcomes: Current controversies and future directions. In T. Luster & L. kagaki (Eds.), Parenting: An ecological perspective (2nd ed., pp. 377–401). Mahwah, J: Erlbaum.
- Park, J. H. & Y. I. Kwon. (2009). Parental Goals and Parenting Practices of Upper-Middle-class Korean Mothers with Preschool Children. Journal of Early Childhood Research. 7. 58-75.
- Russell, S. T., Crockett, L. J., & Chao, R. K. (2010). Introduction: Asian American parenting and parent-adolescent relationships. In Asian American parenting and parent-adolescent relationships (pp. 1-15). Springer, New York, NY
- Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 11- 29.
- Suizzo, M. A. (2007). Parents' goals and values for children: Dimensions of independence and interdependence across four US ethnic groups. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(4), 506-530.
- Tabachnick B. G. and Fiedell L. S. (2007) Using Multivariate Statistics (5 edition), Pearson Education Inc., USA.
- Tulviste, T. & M. Ahtonen. (2007). Child-Rearing Values of Estonian and Finnish Mothers and Fathers. Journal of Cross-Cultural Psychology. 38. 137-155.
- Vygotsky, L. S. (1980). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard university press.
- Zahran, S., Peek, L., Snodgrass, J. G., Weiler, S., & Hempel, L. (2011). Economics of disaster risk, social vulnerability, and mental health resilience. Risk Analysis: An International Journal, 31(7), 1107-1119.
- Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. Althouse Press.
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage
- https://www.rescue.org/uk/article/what-happening-afghanistan
48.https://www.wfp.org/news/wfp-afghanistan-forced-drop-10-million-people-lifesaving-assistance-deepening-despair-and
49.https://www.hrw.org. HRW Afghanistan Report 2023.
|